maandag 28 november 2011

Zelf vetbollen maken

'T is natuurlijk den tijd van het jaar om zo stilaan te beginnen denken aan de versiering van de kerstboom. Allé eigenlijk ben ik nog een weekske te vroeg zeker, eerst nog Sinterklaas passeren en dan kunnen we er weer vollen bak voor gaan. Zo'n verlicht rendier in den hof of een opblaasbare kerstman voor mij persoonlijk is dat nu niet echt bevorderlijk voor de feestvreugde, eerder nefast. Maar als dat uwen dada wel is ga gerust uw gang en overtroef vooral uw buren inclusief hun electriciteitsrekening! De vogeltjes zijn hier alvast in feeststemming sinds ik vorige week deze boom versierde! En dat is dus niet met eender wat versierd hé, neee met zelfgemaakte vetbollen nog wel. Soms denk ik wel eens bij mezelf waarom moet ik het mezelf nu weer zo moeilijk maken. Koopt gewoon een kant en klaar overlevingspakket voor de vogeltjes. Maar nee sta ik daar ongezouten dierlijk vet te smelten, en dat te vermengen met allerlei zaden waaronder vooral zonnebloempitten. Kap ik dat vervolgens in pottekes en hang er een touwtje in, laten opstijven, ontvormen et voila 't is klaar en kees. Zoonlief deed in elk geval enthousiast mee, inclusief het nodige gesmodder! En volgens mij bevordert dat ook gewoon de interesse in echte natuurervaringen. Maar zeg nu zelf 't is toch ook veel leuker als je kan zeggen dat je dat zelf gemaakt hebt. Alleen het ophangsysteem is nog niet 100%, de touwtjes moeten echt goed in het midden zitten anders gebeurt het wel eens dat er een bol naar beneden dondert. Maar ach zo erg is dat ook weer niet, hebben de vogeltjes die op de grond naar eten zoeken er ook nog wat aan.

2 opmerkingen:

  1. En ik zie dat de vogeltjes hun weg al gevonden hebben naar al dat lekkers! Tof wat je doet en dat er nog mensen zijn die aan zo'n dingen denken zoals ongezouten vet en het zelf te maken i.p.v. kant en klaar te kopen! Wij gaan voor de meeste dingen ook voor zelfgemaakt en zijn niet voor kant en klaar. Ook voor de kerst versiering eerder sober! En inderdaad; er komt weer een gezellige tijd aan: sint, kerst en nieuwjaar en wij hebben daar nog een paar jarige bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een week te vroeg voor de Kerstversiering? Oei, dan loopt mij kalender drie weken achter...
    Hier doe ik het nog heel traditioneel: Kerstversiering vanaf een paar dagen voor Kerstmis, maar dan wel tot 'dertiendag'.

    Ik heb al eens mensen horen klagen dat ze zo blij zijn als het tweede kerstdag is, en ze eindelijk die kerstversiering die ze al lang beu zijn kunnen opruimen. Dat risico loop ik dus niet...

    En wat vetbollen betreft: met de dioxine-crisis in mijn achterhoofd vertrouw ik die niet zo.

    Voorlopig voerde ik nog even alleen met pitten, zaden en af en toe wat gedroogde meelwormen. Maar intussen zijn de temperaturen inderdaad stilaan laag genoeg om ook vetbollen te 'durven'. (Bij temperaturen boven de 8° schijnen vetbollen te snel ranzig en dus ongezond te worden...)

    BeantwoordenVerwijderen