donderdag 6 mei 2010

Bloemenakker

Vorig jaar was dit perceeltje nog mijn moestuin. Door gezinsuitbreiding zag ik dat dit jaar niet echt zitten. Toegegeven dochterlief is ondertussen al wel 9 maanden, en in het gras zitten vind ze super leuk maar daarbij nog een volledige moestuin onderhouden dat leek me toch wat van het goede te veel (voor die ene keer dat ik eens realistisch ben en niet te optimistisch).
Eigenlijk ben ik daar nu wel blij mee want met al die kleine en grotere veranderingen die we in de tuin aan het uitvoeren zijn , de schapen en de kuikentjes, ging dat toch meer stress dan ontspanning geven en da's niet echt de bedoeling hé.
Enkele berichtjes terug konden jullie zien dat we nog wel een moestuin hebben maar dan een kleintje. En achter de bloemenakker (achter het hek op de foto) is nog plaats voorzien voor de pompoenen.
Het zaad voor de bloemenakker had ik al, dat lees je hier, alsook de theorie.

Maar het graan dat ik ertussen wilde zaaien was een ander paar mouwen. Bij het plaatselijk tuincentrum keken ze me maar raar aan toen ik vroeg achter tarwe, gerst of haver. Ze vroegen zich hardop af wat ik daarmee nu weer ging aanvangen. En ja ze konden het wel bestellen maar dan in zakken van 25 kg, euhm. Dan maar naar de plaatselijke maalder (spreek dit zo plat mogelijk uit). Tarwe hadden ze wel maar na veel navraag bleek dat wintertarwe te zijn, voor zomertarwe moest ik naar Polen ofzo wisten ze me daar te vertellen. Gerst dan misschien, ook niet. Het werd dus haver, nu niet echt mijn eerste keuze maar ja.

Voorlopig zie je hier enkel nog akker maar binnen 2 maandjes moet je eens komen zien dan krioelt het hier van de kleurrijke bloemen en gonst het van de insecten.

2 opmerkingen:

  1. Goed idee om niet teveel hooi op je vork te nemen, neem het van mij aan :-) Ik denk dat het wel eens prachtig zou kunnen worden, en uitgerekend dóór die haver, waarvan de belletjes zo mooi in de wind waaien. Maar moet je dat dan elk jaar allemaal opnieuw zaaien? Zelf zou ik dan geneigd zijn om voor een gecultiveerde versie van haver te gaan (er bestaan wel wat soorten) en er een combinatie van vaste planten en akkerbloemen tussen te zetten; kwestie van werk te sparen. Maar ja, da's dan weer meer een prairietuin dan een bloemenweide zeker? :-) En misschien wordt het volgend jaar weer gewoon moestuin?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is nu net een bloemenakker, dat je elk jaar de grond opnieuw moet bewerken en inzaaien, schreef ik daar nu iets over minder werk, euhm.

    BeantwoordenVerwijderen