dinsdag 10 november 2009

een bloemenakker


Zoals je kan zien zag het er deze zomer prachtig uit, allé dat vind ik toch.
Ik had nog een grote open plek in de bloemen border naast de oprit en zaaide er eenjarigen; gele ganzebloem/Chrysanthemum Segetum, bolderik/Agrostemma githago bij een achtergrond van zonnebloemen.
Ondertussen ziet het er niet zo fraai meer uit moet ik zelf toegeven.
De vogeltjes hebben de zonnebloemen ondertussen helemaal leeggesmuld en wat rest zijn dus verdroogde zonnebloemen en ook de andere eenjarigen maken een verdroogde indruk. Daarbovenop kwam nog dat de gele ganzebloemen zo extensief waren dat ze ook een heel aantal van mijn aangeplante planten overwoekerden en het is dus afwachten of die volgend jaar terug opschieten. Ondertussen ben ik wel in het bezit van 2 emmers bomvol zaad van gele ganzebloem, bolderik en klaprozen/Papaver rhoeas, die elders in de tuin groeiden.



Aangezien ik door gezinsuitbreiding mijn moestuin volgend jaar heel wat beperkter wil houden heb ik daar nog een serieuze lap grond over.
De theorie;
Een bloemenakker heeft de meeste slaagkansen op een niet te voedselrijke zandbodem.
Je zaait de eenjarigen in zonder graslandplanten en naargelang het zaad heb je verschillende zaaimomenten;

Winterharde eenjarigen zijn voornamelijk de inheemse soorten zoals bolderik, korenbloem/Centaurea cyanus, klaproos, echte kamille/Matricaria chamomilla en voederwikke-Vicia sativa. Je kunt deze soorten zaaien in oktober eventueel samen met graan zoals winterrogge, wintertarwe of spelt. Maar je kan ook gewoon wachten tot in de lente en ze zaaien met tarwe, gerst of wilde haver. Ze bloeien dan ook later.

















Daarnaast heb je nog de halfwinterharde eenjarigen, het zijn uitheemse soorten waartoe oa de gele ganzenbloem en de slaapbol/Papaver somniferum behoort. Deze zaai je vanaf eind maart.









En dan zijn er nog de niet winterharde eenjarigen met allemaal uitheemse soorten zoals cosmos, afrikaantje, ... .

Het inzaaien gebeurt op naakte grond en je zaait best zo dun mogelijk, je kan hiervoor het zaad best vermengen met los zand.
Na het zaaien moet je de zaden licht inharken. Begieten is niet echt nodig (en bovendien niet echt ecologisch (als je kraantjeswater gebruikt) en tijdrovend) , het zaad kan rustig wachten op de juiste omstandigheden om te kiemen.

De bloemenakker groeit op verstoorde bodem, dus je moet deze jaarlijks verstoren net als echt akkerland. Je maait eerst het geheel af en werkt het daarna onder ofwel in oktober ofwel in maart.

Als je dit zo leest dan snap je toch niet dat er niet meer mensen een bloemenakker aanleggen; ok je hebt er werk mee bij de aanleg maar dan ben je toch verzekerd van enkele maanden plezier. En eens je vertrokken bent heb je steeds nieuw zaad voor handen.

Het resultaat zou er zo kunnen uitzien;

2 opmerkingen:

  1. Ik heb bewondering voor mensen die voor een bloemenakker opteren... Elk jaar die grond weer verstoren. Ik vrees dat dat aan mij niet besteed is. Twee keer per jaar mijn bloemenweide maaien, da's mij al werk genoeg!

    Enne... gelukwensen met de gezinsuitbreiding. Maar euh, heb je dan niet net meer moestuin nodig ;-)?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei oei mijn goede voornemens ivm de bloemenakker worden al meteen op de proef gesteld. En ik mijn vrouwtje maar zeggen dat het niet zo veel werk zal zijn.

    En ja je hebt helemaal gelijk wat betreft de gezinsuitbreiding en de moestuin. Gelukkig drinkt ze momenteel alleen nog maar pap bij de mama.

    BeantwoordenVerwijderen