dinsdag 19 januari 2010

Méeeeeh

Het zag er lange tijd naaruit dat ik mijn ontwerp voor mijn schapenstal moest aanpassen. Ik was immers op zoek naar een massa snoeihout van wilg of andere knotbomen om alzo een recuperatiestal te maken. Het voorbeeld had ik gezien bij een bezoek aan de kleine aarde. Ik begon al andere plannetjes te maken, maar vorige week toen ik naar het werk reed zag ik dat ze bezig waren met een hele boel wilgen te snoeien. Daar hebben we dan direct werk van gemaakt en we hebben zaterdag toch zo'n drie keer heen en weer gereden.


Nu is in de tuin werken niet altijd zo geschikt voor baby's van bijna 6 maanden. Maar het werd zowaar een echte familie-uitstap; dochterlief sliep lekker in de auto en zoonlief vond een geweldige klimboom.
Hopelijk zijn dit genoeg takken.


Dit zou het resultaat moeten worden.


Lange tijd keek ik op de site van stichting levend erfgoed bij de schapen zoekertjes. Aangezien wij hier in de Kempen wonen leek het Kempisch schaap me wel leuk. Ik las echter dat dat nogal schuwe beestjes zijn en begon toch wat te twijfelen. Ik dacht dat de keuze voor houtlandschapen beter zou zijn.
Nu was vrouwlief nog niet helemaal overtuigd van schapen, ze had het meer voor geiten omdat je daar meer aan hebt.
Maar een hele tijd geleden zag ze op tv een kudde Drentse heideschapen, en ze was meteen verkocht.
Nu de plannen voor schapen meer concreet worden horen we her en der mensen die het ons afraden om er een ram bij te nemen. Ze vinden dit onveilig en er zijn natuurlijk van die verhalen dat mensen zijn aangevallen door een ram.

8 opmerkingen:

  1. Omtrent schapen kan ik je absoluut niet informeren... Maar Bart en Buikberg hebben daar alvast flink wat ervaring mee. Dus wellicht ook bij hen je licht eens opsteken. (Volgens mij heeft alvast Bart wel een ram).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En wij zijn tot schapeneigenaars bekeerd door Buikberg :-) Het hangt een beetje van jezelf af of je een ram ziet zitten of niet. Wij hadden een jong rammetje voor een paar maanden, en dat was duidelijk een verschil met de ooien (zo in je knieholtes komen stoten en dergelijke). Ik vond het niet zo leuk om de stal uit te mesten en ondertussen onzeker te zijn of hij zou komen binnenvallen of niet. Mijn idee is dat je best eerst eens een jaartje went aan schapen zonder ram. Als je je die beestjes en hun gewoontes eigen hebt gemaakt, kan je er nog altijd een ram bijsteken hé. Maar sowieso: zeker doen, die schapen. 't Is in de winter extra vroeg opstaan om ze van alle voedsel en drank te voorzien, maar het is zo gezellig om dat in je tuin te hebben en bovendien dwingen ze je om buiten te komen, waar je alleen maar deugd van kan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Greet, mijn lieve Greet !! Geiten boven schapen??
    Besef je wel wat je laat liggen, elk jaar een paar zakken vol prachtige wol, om te spinnen, verven, vullen, breien !!
    ALs ik van u was zou ik maar goe naar uw ventje luisteren :-), Schapen houden is de boodschap !!

    Wat hun huisje betreft dat komt helemaal goed! Succes met de bouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel succes met de bouw!

    Maar dat zal wel goed komen.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zal mijn agenda al maar gaan bovenhalen,maar heb geen ervaring met wilgenhout ( maar daar komen we wel uit )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anne Tanne; bedankt voor de tip
    @onder de appelboom; goed idee
    @Ilse; zo had mijn vrouwke het nog niet bekeken en die zin van goe naar uw ventje luisteren ga ik onthouden en ten gepaste tijden gebruiken ;-)
    @Thea; merci voor de support
    @anoniempje; toch tof dat mensen zich zelfs anoniem opgeven om te komen helpen ;-), ik heb hier nog een heel lijstje moesten er nog meer vrijwilligers zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. olala, ik bedoel dat luisteren naar uw ventje natuurlijk alleen maar in de schapencontext hé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Mama Ilse; ik ga eens uitoeken hoe ik reacties kan verwijderen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen