maandag 25 april 2011

Oost, west, thuis, best

Vorige week zaten we in de Ardennen. Het was er zalig, het stralend zonnetje zat daar natuurlijk ook voor veel tussen. We maakten mooie wandelingen en ontdekten bossen vol bosanemonen en klaverzuring, speenkruid en slanke sleutelbloemen. Velden die wit kleurden van de pinksterbloemen, kanten vol look zonder look en heelder landschappen die geel kleurden van de paardebloemen. We ontdekten beverburchten en genoten van de rondfladderende vlinders. Bouwden dammen en luierden in het gras. Ik vind de Ardennen gewoon top en kan echt verbaasd staan kijken naar de mooiste natuurlijke landschappen vol met al die bloemenpracht.

Het thuiskomen was wel even schrikken, niet alleen zat onze veranda vol met strontvliegen en bijen, maar dat kon u al op mijn facebookpagina lezen. Maar wat was alles weer enorm gegroeid; het gras rond de heg heeft dringend een bosmaai-beurt nodig en ook heel wat bloemen staan ineens te bloeien zoals het kruipend zenegroen, het kattenkruid, de eerste dagkoekoeksbloemen, de smeerwortel, de boterbloemen, enkele geranium soorten waaronder de phaeum, ... .


En nadat we ons ommetje door de tuin hadden gemaakt en enkele uren later de eerste was stonden op te hangen, zei vrouwlief; "waarom gaan wij eigenlijk op reis, hier is het toch ook schoon", waarna ze er even later nog aan toevoegde "dat het spijtig is dat er thuis altijd werk is". Werk is er inderdaad altijd met zo'n erf, al probeer ik er toch zo veel mogelijk van te genieten en me niet druk te maken van wat onkruid hier en daar om maar iets te zeggen. En waarom we op reis gaan? om de batterijen op te laden, eens iets anders te doen en zien (klik op de foto's hieronder voor een grotere foto)(ps kent iemand de twee onderste bloemen) en om dan nog meer te kunnen genieten van ons plekje. Hierboven kreeg je trouwens een kiekje van onze wilgenhut met vergeet-me-nietjes die zich daar spontaan hebben uitgezaaid.

6 opmerkingen:

  1. k ben ook benieuwd naar de naam van dat voorlaatste bloemetje, k zag het en masse in Polen groeien, vandaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is dat niet gewoon grote muur, dat witte bloemetje? En als het dat niet is, is het akkerhoornbloem, denk ik.
    Dat onderste lijkt op maagdenpalm (vinca minor), maar ik durf er niet bij zweren...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat het idd akkerhoornbloem is op Wikepedia vond ik deze uitleg;De akkerhoornbloem (Cerastium arvense) is een vaste plant uit de anjerfamilie (Caryophyllaceae). De bloei vindt plaats van april tot augustus.

    De hoogte varieert van 5-25 cm, onder gunstige omstandigheden tot 40 cm. Naast een bloeiende opstijgende stengel zijn er meerdere niet bloeiende spruiten langs de grond. De witte bloemen zijn klokvormig, hebben een behaarde kelk en vormen van vijf tot vijftien bloemige schermen. De plant wordt wel eens verward met grote muur (Stellaria holostea).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat laatste bloemetje is het maarts viooltje (viola odorata). Een heerlijk geurend bloemetje dat door de parfumindustrie verwerkt wordt tot een heerlijk parfum. Leuk weetje: na een paar snufjes raakt je neusorgaan verdooft en ruik je de geur niet meer. Voor mij pas echt lente als deze viool weer bloeit. En die geur........!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aha dan toch een maarts viooltje, ik dacht het nog maar had geen tijd om het op te zoeken, tof weetje ook, bedankt
    ps je kan voor een reactie ook kiezen uit naam/url en dan gewoon een naam of pseudoniem ingeven, anoniem is zo ja anoniem ;-) maar toch bedankt voor de reactie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad het maarts viooltje. Zag vandaag ook de eersten in mijn tuin hun kopjes boven de grond steken :-)

    BeantwoordenVerwijderen