zondag 10 april 2011

De natuurlijke tuin

Begin dit jaar las ik ergens dat één van de belangrijkste tuintrends voor 2011 de natuurlijke tuin is. Geen strakke gemillimeteerde haagjestuinen meer, maar gezellige natuurlijke tuinen waar planten en bloemen centraal staan. Geen strakke vakjestuinen met rechte lijnen maar tuinen met organische vormen en een lossere, meer natuurlijke beplanting. Bodembedekkers, vaste planten en struiken vormen een wat nostalgisch ogend geheel.
Nu ben ik meestal niet zo'n fan van trends en doe hier gewoonlijk mijn eigen goesting! Maar zo hier en daar begint onze tuin toch wel op een natuurlijke tuin te lijken, kijk maar eens;


In dit schaduwstukje bloeit nu de gevlekte dovenetel/Lamium maculatum; als je het mij vraagt één van de mooiste bodembedekkers met een hele lange bloeitijd van begin april tot zeker in september. En bovendien nog eens geliefd door tal van bijen. Dat hij nogal invasief is moet je er wel bijnemen maar dat scheelt dan natuurlijk weer in het onkruid. Verder is hij weinig eisend; zon, halfschaduw en zelfs diepe schaduw vormen geen probleem en zelfs wat de bodem betreft is hij weinig kieskeurig. Aanplanten dus die handel.
Voeg daarbij nog wat longkruid/Pulmonaria officinalis en je bent verzekerd van een extra vroege nectarbron vanaf maart tot in mei waarna er nog een fraai blad overblijft. Vooral hommels zijn hier niet weg te slaan. Zet ze op een beschaduwde plaats of onder struiken.
Als je goed kijkt dan zie je daartussen ook nog enkel periscoopjes staan van de stengelloze sleutelbloem/Primula elatior. Deze laatste werden trouwens zelf opgekweekt uit zaad dat ik bestelde bij de Morgenster. Lang gaan ze het wel niet meer trekken met dit weertje.

Zoals jullie merken vind ik het belangrijk dat de planten, struiken en bomen in mijn tuin voedsel verschaffen in de vorm van blaadjes, nectar of bessen voor tal van dieren. Maar het belangrijkste gebod is toch wel dat het gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen uit den boze is. Ik citeer hier even Henk Gerritsen uit het boek Buiten is het groen, omdat ik het gewoon niet beter kan verwoorden.

"Het gebruik van kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen is een doodzonde. Het is een gebod dat ook voor de traditionele tuinier zou moeten gelden. Vandaar dat ik vind dat de verkoop van kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen voor particulier gebruik verboden moet worden. Tuinieren is een hobby en geen zaak van leven of dood, en het kan natuurlijk niet zo zijn dat voor het beoefenen van een hobby middelen worden gebruikt waarvan algemeen bekend is dat ze schadelijk zijn voor het welzijn van anderen, of dat nu mensen, dieren of planten zijn."

Moet het nog gezegd dat dit boek een aanrader is!

4 opmerkingen:

  1. Die Henk heeft het juist gezegd.
    Erger mezelf ook aan de velen die ik de afgelopen dagen heb zien sproeien om hun keitjes onkruidvrij te krijgen. Of aan de zgn. tuintijdschriften waar tal van deze producten worden aangeprezen alsof zonder niet kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volledig akkoord. (wel een beetje "preaching to the choir" he ;) )
    Ik vrees wel dat gebruik van "vergif" bij de oudere generatie er diep in zit geworteld. Twee jaar geleden kreeg ik van mijn schoonvader als kerstcadeau een pot onkruidverdelger...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. akkoord dat het spuiten door particulieren veel te lichtzinnig gebeurd. Maar alles zomaar gaan verbieden opent wellicht weer achterpoortjes naar de zwarte markt, waar alle controle en maat zoek is. Mijn tenen gaan een beetje krullen bij al die regelzucht om alles in ver- en geboden te gieten eerlijk gezegd.
    Als er al iets verboden moet worden, dan liever de (vaak veel te onschuldig lijkende) reclames voor al dat gif.

    BeantwoordenVerwijderen