maandag 2 augustus 2010

Kleine kippetjes worden groot

'T is weeral een tijd geleden dat ik hier nog een berichtje poste over de dieren op ons erf. Binnenkort word ik nog van de links op de site van het levend erfgoed gegooid.

Onze Bassette kippetjes zijn al flink gegroeid. Van de 13 natuurlijk uitgebroeide kuikens zitten er 4 haantjes bij; niet slecht dus.

















Het geeft wel wat beroering; al die mannelijke hormonen bij elkaar. En zeker nu de jonge haantjes ook beginnen te kraaien. Het helpt natuurlijk dat ze hier veel ruimte hebben, maar vooral het op stok gaan verliep problematisch. Uiteindelijk was het zo erg dat de kippetjes buiten moesten wachten tot de groten, inclusief de mama's al half sliepen.
Om de rust te bewaren bouwde ik dus wat slaapstokken bij, en uiteindelijk zelfs een verdiep erop zoals je kan zien.

















Ik had zeker verwacht dat de oude garde de bovenste stok ging innemen, maar die bleven liever op hun vertrouwd stekje zitten
Ondertussen verloopt het op stok gaan weer heel wat rustiger, tenzij zoals je op de foto kan zien één van de anciens het weer eens in zijn kop haalt om elders te gaan zitten.

De kippetjes moeten het ook al enkele weken zonder moeder doen, echt verstoten zijn ze, ocharme. De moeder pikte en pikt ze echt weg; nee ze moet er niets meer van weten.

Een klusje dat ik al enkele weken voor mij uit schuif is het knippen van de veren. Ik zag echt al alle mogelijke rampscenario's voor ogen. En nu ben ik sowieso al geen held in die dingen.
Ik weet nog goed hoe ik vorig jaar een demonstratie kreeg van mijn grootvader. Hij heeft nog geboerd dus de demonstratie verliep euh nogal hardhandig. De eerste keren dat het aan mij was stond ik daar met werkhandschoenen aan een beetje onzeker te wezen.

Maar het werd hoog tijd want enkele avonturiers hadden al ontdekt dat het buiten de draad ook best leuk is. Dus gisterenavond, gewacht tot het goed donker was en in alle rust de kippetjes één voor één geknipt. Het ging tot mijn eigen verbazing echt vlotjes.
















De hennetjes mogen hier nog wel een tijd blijven, maar de haantjes zoeken een nieuwe thuis. Dus mocht je plaats hebben mag je me altijd contacteren op mijn mail-adres; natuurlijk-rijk@hotmail.com. En nee niet om op te eten.

Ik kan ze natuurlijk ook meenemen naar de levend erfgoed expo.

2 opmerkingen:

  1. Ze zijn goed gegroeid, en heel mooie dieren geworden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo origineel, die twee verdiepingen! Jouw kippen hebben het duidelijk naar hun zin.
    Ik zou zo graag een haantje willen maar het mag niet van de buren.

    BeantwoordenVerwijderen