zondag 4 december 2011

Zijn jullie al winterklaar?

Wat een tuin-jaar hebben we dit jaar al wel niet gehad! Op 3 februari kriebelde het al om er in te vliegen. En amper enkele dagen later stond ik hier al te genieten van de eerste voorjaars-bloeiers. En om dan vanaf 22 februari er helemaal in te vliegen en meteen bergen werk te verzetten. Om nog maar te zwijgen van al dat gezoem dat vanaf 24 maart niet meer te houden was en enkele dagen later was het al druk, druk, druk in de moestuin.


En nu is het al begin december en sta ik daar dus nog altijd buiten onder een vaak stralend zonnetje. De kwakkelende zomer laten we even buiten beschouwing, maar 't is toch ongelooflijk! Het lijstje van de winter binnen klussen blijft dus eerder aangroeien temeer daar ik buiten precies weer met 10 dingen tegelijk bezig ben. Zo ben ik bomen aan het afdoen, maar later meer daarover, ben ik de plantgaten aan het maken voor de fruitbomen, het definitieve ontwerp vind je hierboven en verder probeer ik ook de moestuin wat winterklaar te maken. De artisjokken kregen al een jasje en een sjaal aan, de moestuinbedden werden bedekt met alles wat nog op de composthoop lag. En de knoflook liep ik snel voorbij toen ik zag hoeveel onkruid daar al tussen groeit.


En dan kreeg ik ook nog in mijn mail-box een herinnering van Velt dat ik nog exact tot vrijdag de tijd heb om mijn zadenbestelling binnen te brengen, dat er dus ook nog bij. Ik heb mij dus echt moeten verplichten om mij daar aan te zetten want zeg nu zelf dat is toch echt een winterwerkje!
Maar soit eerst de inventaris van wat ik nog heb liggen. En dat blijkt nog heel wat te zijn; kervel, citroenkomkommer van de nieuwe tuin, Butternut en de oranje Hokkaido pompoenen. Verder nog courgettes; de groene van Milaan en Zuboda, spinazie, koriander, veldsla, de Egyptische platronde rode biet en nog wat buiten tomaatjes van de nieuwe tuin. Zelf oogstte ik dit jaar zaad van dille, hertshoornweegbree, rucola en stinkers.
Om vervolgens aan te kruisen wat ik wil bestellen. Voor de boontjes koos ik voor de staakbonen Mechelse Tros en de struikbonen Cantare en natuurlijk labbonen van Express type. Voor kolen ben ik niet zo te vinden maar ja ge moet zo'n vak wel gevuld krijgen hé dus werd het Westlandse winter boerenkool, groene Calabrese broccoli en spruitjes; de Groninger. Koolrabi is ook altijd leuk, Delikatesse witte en pastinaak smaakt vers uit den hof stukken beter dus Aromata, eens iets anders want tot hiertoe had ik altijd Tender and True; waar ik trouwens heel tevreden van was. Nog wat peterselie de groene parel en de krullende reus van Italië. En zodoende komen we weeral uit bij één van mijn favorieten; de pompoenen, waar ik toch nog de groene Hokkaido van bestel. Nog wat prei; reuzen van Carentan, radijsjes; de lekkere Cherry Belle. Nog wat sla, meikoningin (alleen al voor de naam) en wat pluksla, black seeded simpson en we zijn weeral verzekerd van de nodige groenigheid. Nu alleen nog wat wortelen; Nantes voor de zomer en Flakkeese voor de winter en dan denk ik dat mijn tuintje al goed gevuld gaat zijn. Misschien nog wat bloemen om de boel op te fleuren; goudsbloemen en Oostindische kers. En basilicum ja dat moet er ook bij natuurlijk neemt maar van die fijnbladige groene. Et voila se dat is ruimschoots op tijd klaar! Nu alleen niet vergeten de boel tijdig door te sturen en te betalen en voor we het weten zijn we weeral vertrokken voor een nieuw moestuinjaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten