maandag 16 januari 2012

Geloof in mij

Familie daar moet ge het dus van hebben hé. Zitten wij gezellig tijdens de feestdagen bij elkaar vraagt mijn zus ineens wat er met haren druivenplant moet gebeuren. Ze heeft hem begin vorig jaar gezet en die is natuurlijk aardig gegroeid. Maar wat nu wou ze dus weten. Aha zei ik, dat is simpel, je moet die afknippen; zo'n 10 à 20 cm boven de grond zodanig dat er nog een stuk of 3 ogen overblijven. Mijn vader had dat natuurlijk gehoord en geloofde daar niks van, hij wilde dat eerst toch wel eens nahoren. Hallo nahoren, ik schrijf hier niet voor niks een half tuinboek bij elkaar hoor. En toevallig heb ik hier vorig jaar ook mijn druiven gezet dus ik heb het niet alleen vanuit de boekskes. Nahoren zeggen ze dan nog. Mijn zus nam het gelukkig voor mij op en snapte niet dat mijn vader mij niet geloofde.


Awel voor al die ongelovige Tomassen zal ik het hier nog eens klaar en duidelijk zeggen. De eerste drie jaar doe je van plantsnoei. Dit betekent dat je je druivenplant met een geweldige groeikracht gaat moeten temperen. Dit alles om ervoor te zorgen dat hij krachtige sterke scheuten gaat vormen. De eerste winter snoei je dus terug tot zo'n 10-20cm. De volgende winter laat je alles uitgroeien op één tak, zijtakken neem je weg, en in de winter knip je weer alles af op ongeveer 25-30 cm. Het volgende seizoen laat je weer alles groeien op één tak en knip je de groeitop weg in augustus. Tijdens de derde winter snoei je dan terug tot op 1 meter.
De volgende 4 jaren doe je dan aan vormsnoei; langs een hoge pergola, of langs een muur. Het is allemaal mogelijk. Elk jaar mag er 1 meter bijkomen tot ze uiteindelijk hun gewenste vorm bereikt hebben. Uiteraard bevestig je alles aan steunmateriaal.
Nadien volgt dan de jaarlijkse vruchtsnoei. Die kan lang of kort zijn afhankelijk van de gekozen vorm. Bedoeling is om alle vruchttakken van het afgelopen seizoen kort of lang terug te snoeien.

Je ziet het zus je hebt werk in huis gehaald.
ps je wacht best even tot de vorst voorbij is voordat je er enthousiast de schaar in zet.

7 opmerkingen:

  1. ... maar van de andere kant wacht je zus best ook niet te lang.
    '...tot maart' vind je hier en daar geschreven, maar met de huidige milde winter zou de sapstroom wel eens vroeg op gang kunnen komen, met het gevreesde 'bloeden' tot gevolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hehe
    Mijn pa kan het ook nooit geloven dat ik ook maar iets zou weten van de bouw (5 jaar studeren en 6 jaar ervaring, wat heb je daar aan..)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dutske toch ;)
    Ik wou dat ik dit wat eerder geweten had, onze druivelaars zijn nu wildslingerende woekerdingen, met druiventrossen in de blauwe regen tot gevolg. Niet goed bezig...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. uw familie heeft volkomen gelijk u daaromtrent te wantrouwen! 1 regel is er maar nodig bij het snoeien van druiven: al wat minder dan 1 cm dik is: afknippen. Voor de rest gewoon snoeien in de vorm die je wilt bekomen. Gouden tip van de plaatselijke plantenboer alhier, zes jaar geleden. Is hier kweetniehoegoedgegaan. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. je kan natuurlijk ook altijd een snoeiles van druif volgen bij Velt, vorig weekend werd er door Velt Nutstuin nog een les gegeven ivm snoeien van druif en kiwi :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is niet voor niets dat er boeken bestaan als 'how to survive your family' ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anne tanne; helemaal juist, maar 't is ondertussen al in orde
    @huis met tuin;hihi
    @heidi; de schaar erin!
    @Bart; ik overweeg om deze reactie te verwijderen, ondermijnt mij nog wat ;-)
    @Myriam; het stond in mijn agenda maar ik moest nog met zoonlief gaan zwemmen, probeer naar die snoeiles van fruitbomen te komen, met de nadruk op proberen
    @onder de appelboom; ik bestel dat onmiddellijk bij de bib ;-(

    BeantwoordenVerwijderen