woensdag 25 november 2009

heg



Op deze foto zie je (allé met goede bril misschien) onze heg aan de straatkant. De beplanting is 1 jaar oud.
Zoals je ook ziet heeft de gemeente letterlijk alles weggemaaid wat in en naast de sloot stond inclusief insekten, planten en zaad!
de theorie;
Een heg is een aanplanting van uitgegroeide struiken die niet of nauwelijks worden gesnoeid en die traditioneel worden gebruikt als perceelsafscheiding langs weilanden en akkers.
Ze zijn rijk aan bloesems, zaden en vruchten en bieden schuilplaatsen, nestgelegenheid en voedsel aan vogels en insecten.
Heggen vormen ook dikwijls de laatst verbindende schakel tussen de verschillende woongebieden van dieren die geïsoleerd zijn komen te liggen en worden daardoor dankbaar gebruikt door padden, egels en andere kleine zoogdieren.
Zij bieden ook onderdak aan veel wilde planten die wel houden van zo'n ruig hoekje.
Vooral een heg bestaande uit verschillende soorten struiken is een van de belangrijkste levensgemeenschappen in de tuin. Ze levert niet alleen de grootste variatie aan voedsel op maar ziet er daarenboven nog het meest natuurlijk uit.
Een heg vormt ook een goed zicht- en windscherm, iets wat wij hier ten zeerste appreciëren.
Je kan de hoogte en de breedte van je heg zelf bepalen door de soortenkeuze. Zelf heb ik gekozen voor planten voor een hoge heg; tussen de 3 en de 8 meter. De onderlinge plantafstand in de rij bedraagt dan 2 meter en ik heb ze ook 2 meter van de perceelsgrens geplant, kwestie van de omliggende boeren te vriend te houden.

Om onkruid de baas te kunnen blijven maak ik in een stuk karton een snee met in het midden een opening (duidelijk hé). Dit leg ik dan als een kraagje rond de plant en daarop doe ik voor het zicht houtsnippers die ik in het containerpark haal.
Het eerste jaar snoei je de heg ook best sterk in. Hij wordt dan dikker aan de basis en zal twee keer zo sterk uitgroeien en scheuten vormen onder uit de stam. Ook wordt er dan meer energie besteed aan de vorming van wortels.
Vorig jaar plante ik al zo'n 40 meter heg aan en die vul ik dit jaar nog eens aan met zo'n 20 meter. Over de planten in de heg meer in een volgend berichtje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten