dinsdag 25 januari 2011

Winterblues

Het zijn triestige dagen; regen, wind en veel grijzigheid. Gisteren werd zelfs uitgeroepen tot de meest deprimerende dag van het jaar omdat we na de feestdagen nog altijd blut zijn en de rekeningen alweer zien binnenstromen en we niet meteen iets hebben om naar uit te kijken. De volgende feesten en vakanties zijn immers nog veraf en bovenop dit alles is er dus dat hopeloze grijze winterweer. En onze goede voornemens, hoe zit het daarmee? Inderdaad ik ben nog maar één keer gaan lopen.
Maar er zijn ook instant-oplossingen; wat dacht U van deze.

Vrijdag passeerde ik langs het arboretum in Kalmthout. Ik wist dat er afgelopen weekend het hamamelis festival plaats had. Tijd om de tuin te bezoeken had ik niet, maar in de shop en plantencentrum nam ik toch even een kijkje. Alhoewel ik in vorig berichtje nog schreef dat ik niets heb tegen een winterse aanblik moet ik toch toegeven dat ik helemaal van de kaart was bij het zien van zoveel kleurenpracht. Jullie horen me al afkomen, ik heb me inderdaad laten gaan en iets later stond ik dan ook met 2 plantjes aan de kassa, meerbepaald de hamamelis x intermedia Livia en Jelena. Aangezien ik niet heel mijn tuin-jaarbudget ineens wilde opsouperen koos ik voor kleine plantjes. Het zal dus nog enkele jaren geduld uitoefenen zijn voor ik er helemaal van kan genieten.




Zondag gingen we met heel het gezin subtropisch zwemmen, kwestie van toch iets of wat een zonnig gevoel te hebben. Dochterlief moest nadien dringend slapen en wij hadden echt behoefte aan frisse lucht. Gelukkig was het even droog en zo maakten we nog een wandeling in de genneper parken in Eindhoven, en zo belanden we dus weeral eens in het heempark aldaar. Daar stuitte ik op onderstaand stapelmuurtje. Nu vind ik stapelmuurtjes altijd al iets hebben, zeker ook voor al die beestjes die er hun onderkomen vinden. Leg maar eens enkele stenen ergens weg, binnen de kortste keren zitten daar tal van insecten onder te wriemelen. En ook al zien ze er misschien niet altijd even gezellig uit denk maar aan pissebedden of duizendpoten, ze zijn wel heel erg belangrijk in heel de kringloop.

Onlangs las ik nog het geweldig inspirerend boekje; milieuvriendelijk tuinieren met gebruikte materialen.

Deze gids voor creatief hergebruik in de tuin biedt een verrassende kijk op het inrichten van uw tuin. Zo kan je snoeihout gebruiken als sfeervolle afscheiding, is vrijgekomen vijvergrond een prima basis voor een bloemenheuvel en zijn oude stenen ideaal om een stapelmuurtje van te maken. Het boekje staat echt boordevol ideeën voor het hergebruiken van materialen en hun mogelijk nieuwe bestemming.
Het prikkelt niet alleen uw creativiteit, brengt ook extra sfeer in uw tuin, levert een bijdrage aan natuur en milieu en scheelt bovendien in uw portemonee!
Toch wil ik even aanstippen dat het hergebruiken van materialen niet hetzelfde is als het laten rondslingeren van allerlei spullen, nee zo goedkoop kom je er niet vanaf.


Maar misschien hebt u nog wel andere remedies tegen de winterblues.

4 opmerkingen:

  1. Met al die tips hier krijg ik sowieso lentekriebels ondanks het druilerige weer. Al herken ik de grote behoefte aan zon, warmte en lucht ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oei, ik dacht dat de hamamelisfeesten pas dit weeekend waren...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En wij maar naar containerpark rijden om van onze steen vanaf te geraken... allez ja de schoonste/oudste haal ik eruit.
    Maar dat muurtje is echt wel een goed idee! Denk dat Bart er ook nog een schoon muurtje heeft staan :)
    Zone Hamamelis ziet er echt wel schoon uit! Komt er bij ons ook in!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @tijdtussendoor; gelukkig scheen vandaag een geweldig winterzonnetje; ik heb het allemaal opgesnoven
    @anoniem; denk dat je de tuin ook nog gewoon kan bezoeken alsook de shop; je moet eens op de site kijken, je kan je daar ook inschrijven op de mailing; hoef je niets meer te missen ;-)
    @Lotte; ben benieuwd

    BeantwoordenVerwijderen