dinsdag 5 oktober 2010

Ik ging naar Kalmthout en bracht mee ...

Afgelopen zondag gingen wij naar de plantenbeurs in het arboretum in Kalmthout. Ik wilde er vooral naartoe om me enkele druivenplanten van de nieuwe tuin aan te schaffen. Nu zijn de plantjes die ze daar aanbieden niet meteen van de goedkoopste. Maar het grote voordeel vind ik dat het hier om pitloze druiven gaat en dus ideaal voor de kindjes en dat je ze daar kunt proeven.






















Zo waren we dus na het proeven en rekening houdend met wat spreiding in de oogst helemaal overtuigd van de reliance en de himrod seedless.

Reliance rijpt midden september met redelijk grote, dieprode bessen aan kleine, mooi gevulde trossen. Matige groeikracht en goede productiviteit. Opvallende uitgesproken fruitsmaak, aardbei- of framboos.

Himrod seedless rijpt vroeg, eind augustus. Losse, ietwat slordige trossen met ovale groen-gele bessen en bij volle rijpheid een fijne licht-muskaat smaak. Groeikrachtig, makkelijk en vroeg productief. Een aanrader voor een eerste kennismaking.

Voor de rest had ik weinig op het lijstje staan omdat ik eerst wil zien wat het resultaat is met al mijn zaaigoed en de plannen voor de voortuin nog niet helemaal rond zijn.

Zoals je op de foto kan zien had vrouwlief ook een lijstje. Nu moet je weten dat ze op voorhand eerder sceptisch stond tegenover het bezoek aan de plantenbeurs. Maar daar ter plekke kon ze niet weerstaan aan;
-4 blauwe bessen planten want dat vind ze super lekker,
-tomaten zaadjes van de nieuwe tuin; olijf-tomaatjes en de washington tomaat
-zaadjes van reukerwten; old spice mixed, eveneens van de nieuwe tuin
-en nog wat zaad van silene namelijk een bloemenmengsel in de kleuren blauw en wit en een speciale variëteit zinia's; één van haar lievelings-éénjarigen.

En dan moet je weten dat ze deze week ook nog thuis kwam met een kistje met wel 100 tulpenbollen genre old glory. 'T zijn er wel schone maar waar gaan we die zetten?

Nu moet ik ook wel toegeven dat ik me bij al die zaden van de nieuwe tuin ook als een kind in een snoepwinkel voelde. Echt ongelooflijk wat een kleurrijk en bijzonder aanbod, ook al zijn ze niet goedkoop.

En nadien genoten we nog na in de Kalmthoutse heide. Ook al waanden we ons soms in een drukke winkelstraat, we hebben toch echt genoten. En dat was meteen een goede gelegenheid om zoonlief zijn nieuwe wandelschoenen in te lopen. En ze zijn goedgekeurd; hij demonstreerde ons dan ook uitvoerig hoe snel je er wel mee kan lopen. Al bleek al snel dat hij liever gewoon zijn botten/laarzen aandoet want daar kan je toch veel beter mee door de plassen lopen. Lap.

4 opmerkingen:

  1. k was daar ook, en nadien ook in de heide gaan wandelen, en k kan goed verstaan dat die zoon liever gaat wandelen met zijn rubber laarsjes aan, want k ben toch wel niet keihard in een ven gestapt zeker... iemand riep, kijk daar een eekhoorn... oh well!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is de reden dat ik momenteel wegblijf op plantenbeurzen en uit tuincentra. Ik zou ook met massa's planten thuiskomen. Terwijl we nog te veel onkruid moeten wieden en ne keer nadenken over wat me met zo een lap grond gaan doen.

    En ge ziet: botten komen altijd van pas :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Hilda; je liep daar toch niet rond op je zondagse schoenen hoop ik
    @tijdtussendoor; een echte zonne dag
    @ madam boerenerf; als de botten-expert het zegt dan ga ik het niet tegen spreken

    BeantwoordenVerwijderen