zondag 20 maart 2011

Kaal

Nee, nee ik heb daar zelf nog geen last van, hier en daar misschien een grijze haarpijl maar verder nog geen klagen. Ik wil het hier hebben over onze berkenbomen. Vier exemplaren staan er achter ons huis en die begonnen dermate hoog te worden dat ons terras nog maar bepaalde uren van de dag in het zonnetje staat. Na de coniferen die al eerder verdwenen en zo voor meer zon zorgen, was het ook tijd om voor de berkenbomen serieuze maatregelen te nemen.

Gelukkig heeft neef de jager ook nog nuttige ;-) ervaring met bomen en zodoende klom hij (gelukkig gezekerd) eventjes naar boven om daar wat takken af te doen. En zodoende hebben wij nu dus niet alleen kale bomen maar ook terug volop zon op ons terras, olé. Die kale bomen zouden van tijdelijke aard moeten zijn, zo verzekerd iedereen ons toch. En ondertussen moeten wij maar met onze mond open onder de bomen te lopen om gratis berkensap te smullen, blijkbaar is dat nogal gegeerd onder sporters? Straks kan ik nog meedoen met de 10 miles!

'T is me trouwens het weertje wel. Maartse buien bestaat dat nog en ook maart roert zijn staart heb ik nog niet echt gezien. Hopelijk toont april ook geen grillen want ik kan dat zonnetje wel smaken.
Zoonlief ontdekte deze rups in onze garage, een rare plaats voor zo'n beestje. Aangezien ik niet weet om welke rups het hier gaat gaven we hem maar wat brandnetel. Zoonlief had de smaak wel helemaal te pakken en dus moest ik mee op zoek naar andere insecten. Na veel zoeken hadden we een spinnetje, een oorworm en een vlieg die niet wou vliegen. Zoonlief vond dan ook dat we naar de insektendokter moesten want ik "zeg toch altijd dat alle insecten belangrijk zijn", daar stond ik dan. We hebben hem een zacht bedje van gras gegeven, volgens mij was hij zo opgekikkerd.


En dan rest mij enkel jullie nog een zalige Pasen te wensen ;-)

8 opmerkingen:

  1. gele tijger ??
    gekandelabrede berk, nog nooit gezien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie genieten ook, dat is wel duidelijk ;)
    Hier helemaal van 't zelfde...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar serieus. Dat is toch compleet het foute seizoen om een berk te snoeien, niet?

    Zijn jullie niet bang dat hij doodbloedt of ziek wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. berkensap is naar ik me heb laten vertellen ook heel zuiverend. en bestaat van weleda een berkenextract dat in de lente als sapkuur wordt aanbevolen, blijven tappen zou ik zeggen ;-)

    en het zonnetje is echt heerlijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @he666bbq; daar gingen serieus wat studies aan vooraf, gele tijger zou idd wel eens kunnen
    @ijdtussendoor; met dat zonnetje is dat niet moeilijk!
    @atrien; je hebt gelijk, echt het ideale seizoen is het niet en ik zou het dan ook niet echt aan anderen aanraden, maar het bloeden is ondertussen gestopt en ik heb er dus goede hoop in dat het goed gaat komen, wordt vervolgd
    @mama Ilse; doen we!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn grootvader heeft jarenlang berkensap gedronken en nadert nu gestaag de 90 jaar. Ikzelf vind het goedje niet te drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Kempentuin; zoveel smaak heeft het toch niet!?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is al lang geleden dat ik het nog eens geproefd heb maar ik vond het toch een zeer vieze smaak hebben. Mss was dat van een rotte berk? :)

    BeantwoordenVerwijderen