woensdag 27 januari 2010

Heempark Eindhoven


Zie hier mijn super sonische, super handige kweek-bak. Weeral een erfenis.
Er passen welgeteld 77 potjes in die weeral gevuld zijn met zaadjes. Deze keer zitten er ook heel wat koude-kiemers bij dus dat is wachten tot het voorjaar vooraleer die komen piepen.
Al deze zaden bracht ik mee na een bezoek aan het heempark in Eindhoven, meer info daarover vind je hier. Je vind er ook de volledige lijst van zaden die ze er verkopen. Een bezoek is echt een aanrader.
Vooral ook in combinatie met een uitgestippelde wandeling, een bezoek aan de genneper-boerderij of zelfs met de kids naar het historisch openluchtmuseum of het subtropisch zwemparadijs. Meer info alhier.
Kortom een gezinsuitstap bij uitstek.
Als ik zaden koop probeer ik erop te letten om echt inlands zaad te vinden en dan nog het liefst biologisch. Het gebruik van echt inlands zaad is van belang voor het behoud van de soorten. Je kan je afvragen of er dan zoveel verschil is tussen het zaad van Belgische en in uitbreiding Nederlandse planten en dat van planten van precies dezelfde soort met exact dezelfde wetenschappelijke naam uit een ander land. Het antwoord is ja. Ook binnen één variëteit zijn er nog verschillen, ook al lijken ze Botanisch gezien zo veel op elkaar dat ze tot dezelfde soort worden gerekend. Soms hebben ze toch een iets ander uiterlijk of geuren ze net iets anders, hebben ze een tikkeltje anders gekleurde bloemen, ... . Het moge overduidelijk zijn dat inheemse planten van inlands zaad het best zijn aangepast aan ons klimaat.
Maar nu terug naar de plantjes;
Look zonder Look/ Alliaria Petiolata
2-jarige plant langs bosranden
hoogte: 15-90 cm
bloemen: wit, april-juni
zonnig tot halfschaduw
Knoopkruid/ Centaurea Jacea
een vaste plant die erg veel bijen aantrekt
hoogte: 20-60 cm
bloemen: roodpaars, juli-augustus
zonnig tot halfschaduw
Oranje Havikskruid/ Hieracium Aurantiacum
een vaste bodembedekkende plant
hoogte: 30-50 cm
bloemen: oranje, juni-juli
zonnig
Muizenoor/ Hiracium pilosella
een vaste bodembedekkende plant die veel bijen aantrekt
hoogte: 2-30 cm
bloemen: gelig, mei tot de herfst
zonnig
Gewoon biggenkruid/ Hypochaeris radicata
rijk bloeiende plant die veel vlinders en bijen aantrekt
hoogte: 15-60 cm
bloemen: geel, juni tot de herfst
zonnig
Beemdkroon/ Knautia Arvensis
een polvormende, kort behaarde, vaste plant die erg aantrekkellijk is voor hommels, bijen en vlinders
hoogte: 10-60 cm
bloemen: lila, juli-herfst
zonnig
Grote Wederik/ Lysimachia vulgaris
plant van vochtige bosranden en sloten
hoogte: 60-120 cm
bloemen: geel, juni-september
zonnig tot halfschaduw

Roomse kervel/ Myrrhis odorata

hoogte:60-90 cm
bloemen; wit, mei-juni
halfschaduw
Grote bevernel/ Pimpinella major
een schermbloemige vaste plant
hoogte: 30-90 cm
bloemen: wit, juni-september
halfschaduw
Kleine pimpernel/ Sanguisoba minor
tweejarige plant
hoogte: 15-60 cm
bloemen: rood-groen, mei-juli
zonnig
Knopig helmkruid/ Scrophularia nodos
hoogte: 60-80 cm
bloemen: roodbruin,groenachtig geel, juni-september
schaduw
Lange ereprijs/ Veronica Longifolia
vaste plant met lange bloemaren die druk bezocht wordt door bijen en vlinders
hoogte: 60-120
bloemen: hemelsblauw, juli-september
zonnig-halfschaduw, vochtig

7 opmerkingen:

  1. Eerlijk gezegd weet ik niet zo zeker, of dezelfde soorten met een andere geografische oorsprong zo zichtbaar verschillen als jij zegt.
    Het onderscheid is toch vaak veel subtieler.
    Zo kan je 'op zicht' een echt streekeigen sleedoorn niet onderscheiden van een ingevoerde (Prunus spinosus)... tenzij je ze naast ziet op het ogenblik dat één van beide begint uit te lopen: dan wordt duidelijk dat dat bij de de 'autochtone' zo'n week of twee gebeurt.
    En dat is in het geval van de sleedoorn ook precies de reden dat die ecologisch toch wel erg belangrijk is: de rups van de sleedoornpage kruipt uit zijn ei net op het ogenblik dat de knoppen uitlopen, en voedt zich met dat jonge groen. Bij de allochtone exemplaren is het blad al ouder, taaier, en niet meer geschikt voor de rupsjes.

    Dus: er zijn zeker subtiele 'gedrags'verschillen, en er kunnen ook verschillen in bv gehalte van inhoudsstoffen zijn, maar echte macroscopische kenmerken? Dan zou je me toch voorbeelden moeten geven voor ik overtuigd ben...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent er op tijd bij!!
    Ik wacht nog even. mijn ervaring is dat je net zo goed iets later kunt beginnen met zaaien. Iets meer warmte en meer licht laat alles sneller groeien,zodat die achterstand snel ingehaald is.

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste AnneTanne, de verschillen waarover ik het heb betreffen inderdaad subtiele verschillen die op het eerste zicht misschien niet zo opvallen maar bvb pas zoals je beschrijft bij het uitlopen.
    Het punt dat ik vooral wil maken is dat ik toch wat omzichtig omga met de oorsprong van mijn zaad. En dat ik dus liefst kies voor inheems zaad van wilde planten omdat deze het beste zijn aangepast aan ons klimaat met alle beestjes die er in voorkomen.
    Bovendien wordt zaad van niet wilde planten soms verkocht als echt wild; ik denk hierbij bijvoorbeeld ook aan rolklaver en wikke die voor de landbouw speciaal geselecteerd en veredeld worden waardoor ze veel krachtiger groeien dan de inlandse variëteit. Op zich trekken ze nog dezelfde insecten aan maar het gaat hier niet om wilde planten.
    En voor we het weten is de plantenwereld nog meer een éénheidsworst.
    Bovendien zijn planten die bij ons meer algemeen voorkomen in andere landen dat helemaal niet. Als deze planten zich in andere landen sterk vermeerderen kunnen zij de inheemse flora bedreigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Thea; voor de volledigheid moet ik er erbij zeggen dat de zaadjes al ergens in het najaar gezaaid zijn; omdat er veel koudekiemers tussen zitten en omdat het de beste periode is voor het zaaien van planten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Overigens... nog bedankt voor de tip van het heempark.
    Ik werk in Eindhoven, en van de Genneper Parken heb ik natuurlijk al wel gehoord (zoonlief is superenthousiast over het archeologisch museum daar), maar dat er ook een heemtuin was wist ik niet. En hun zadenlijst vind ik natuurlijk ook heel erg interessant, al vind ik niet meteen terug of het zaad ook 'streekecht' is (verzameld in de heemtuin ja, maar welk is de origine van de planten daar?) Dat ga ik dus eens een keer navragen daar...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wist niet dat er zoiets in Eindhoven (niet echt ver van hier) bestond, bedankt voor de tip! We gaan er zeker eens een kijkje nemen.

    BeantwoordenVerwijderen