zondag 18 maart 2012

Dat is hier precies een kiekeskot

Echt dat is hier gewoonweg niet meer te doen, zo druk is het hier in den hof. Dat vliegt maar af en aan, just alsof ze thuis zijn hé. Nog een chance dat ik dat gèren heb al dat gewriemel en gefladder. Kijkt maar eens op de foto hieronder want op amper 10 meter zijn er momenteel 4 vogel-paartjes bezig met het bouwen van een nest. Ge kunt altijd klikken op de foto dan krijgde hem in 't groot, alhoewel ge dat misschien toch beter niet doet want dan kunde meedoen aan het spelleke zoek de blauwe PMD zak, sorry maar ik moest efkes rap zijn en vergat dat mottig ding achter het hoekske te zetten.

Misschien hebde al een gedacht waar de vogeltjes hun nestjes aan het maken zijn en anders zal ik het jullie gewoon vertellen. In de grote buxus-bol hier recht voor is een paartje heggemussen druk in de weer. Een beetje verder, onder het afdak heb ik een muurtje gemaakt met houtblokken, dat dient dus om het afval inclusief die PMD zak uit het zicht te zetten! Ik heb daar ook wat nestgelegenheid gemaakt voor solitaire bijen; stammekes met gaten in en wat rietstengels bij elkaar, maar dat is eigenlijk een maat voor niks; het plekske krijgt te weinig zon. Elke winter zijn er wel een aantal vlinders die er overwinteren en waarschijnlijk zitten er ook wel eens muizen in. Wat me eraan doet denken dat ik deze week toen ik mijn compostvat aan het leegmaken was, nog een nestje spitsmuizen tegenkwam, compleet met jonkies en al. Ik had dus een goede reden om met dat jobke te stoppen.
Maar oh ja interessanter zijn momenteel de Afrikaanse potten die daar boven tussen steken. Mijn Madame heeft jarenlang keramiek gedaan en wij hebben hier een heel rek vol om regelmatig ons interieur mee te veranderen. En van die Afrikaanse potten zijn er wel een stuk of 10. Wat moete daar allemaal mee doen hé. De minst mooie kregen dus hier een plekje en worden momenteel druk bezocht door een koppeltje koolmeesjes. 

Nog geen 2 meter daarvandaan heeft dan weer een koppeltje winterkoninkjes een nestje gemaakt op een klein houten balkske. Toen ze eraan begonnen dacht ik echt van dit komt niet goed, er viel meer naar beneden dan er bleef hangen. Maar op een of andere manier zijn ze er dan toch in geslaagd, petje af!

En nestje nummer 4 zit dan weer traditiegetrouw in ons houtkot, dat groene ding, en is van een koppel merels.
En 't leuke van al is dat ik dat vanuit het keukenraam allemaal live kan bewonderen. Deze site heb ik dus niet nodig, al blijft het wel leuk natuurlijk.

6 opmerkingen:

  1. Geweldig mooi is dat he, dat vogels jou tuin uitkiezen om er hun nest te bouwen!
    Ik zie het als een compliment! Een teken dat je goed bezig bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een feest is het weer als in het voorjaar de vogels weer uitgebreid in je tuin aan het nestelen gaan. En die pot viooltjes kleden het geheel echt aan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bij ons is er ook een winterkoninkje bezig met het tarten van de zwaartekracht. Benieuwd of het houdt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel erg interessant om te zien hoe ijverig zo'n vogeltje een nestje bouwt. Overigens, als je in een omgeving woont met veel groen om je heen, loop je een grote kans dat je last krijgt van boktor. Mocht dit het geval zijn, is dit de oplossing: boktor

    BeantwoordenVerwijderen