maandag 11 juli 2011

Mmmm bessensap

Zo'n drie jaar geleden plantte ik wat bessenstruiken; rode bessen, aalbessen en drie zwarte bessenstruiken. Eigenlijk wilde ik blauwe bessen planten maar daar het hier om een impulsieve aankoop ging kwam ik dus thuis met deze exemplaren.
Vorig jaar dacht ik echt dat ik een miskoop had gedaan; de zwarte bessen waren helemaal niet lekker wegens gewoon nog niet voldoende rijp en tegen de tijd dat ze rijp waren waren de vogels ermee gaan lopen.
Maar dit jaar bleef het net goed zitten en opeens was er een geweldige oogst van lekkere !!! zwarte bessen. Ik plukte meer dan 1,5 kg om nog maar te zwijgen van al de bessen die rechtstreeks werden opgegeten door zoon- en dochterlief.

Confituur hebben we hier al wat gemaakt en dus gingen we dit keer voor sap.
De meeste smaak en voedingswaarde krijg je door de vruchten niet te verhitten. Daarom voeg je bij de licht gekneusde vruchten een gelijke hoeveelheid suiker toe. Zet deze combinatie een nacht in de koelkast waardoor het sap onttrokken wordt van de vruchten. Nu hoef je enkel nog het goedje te zeven en de siroop die zo verkregen wordt kan aangelengd worden met water tot sap.
Wens je de siroop te bewaren voor later dan dien je hem in te vriezen of te wecken. Tenzij je gaat voor de snelle manier en de bessen met ongeveer 1/5 ongeraffineerde rietsuiker op de hoeveelheid vruchten aan de kook brengt. Probeer wel de temperatuur zo laag mogelijk te houden. Ook weer zeven en het hete sap in gestereliseerde flessen bewaren.
De overgebleven vruchtenmoes (na het zeven) mengde ik onder de yoghurt.

En wees er maar zeker van dat elke zomerse picknick er nog leuker van wordt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten