zondag 8 mei 2011

Een boeketje

Vrouwlief kon het weer niet laten om een boeketje uit de tuin samen te stellen. Alsof die plantjes het nog niet moeilijk genoeg hebben dezer dagen. In een vaas zijn ze natuurlijk wel verzekerd van water, maar ondertussen verschijnen er hier toch ook donkere wolken, dus laat ons hopen dat we ook ons part krijgen. Het boeketje bestaat uit look zonder look/Alliaria petiolata, lupinen/Lupinus, donkere ooievaarsbek/Geranium phaeum en jacobsladder/Polemonium caeruleum. Stuk voor stuk plantjes die geweldig in trek zijn bij tal van insecten en zich bovendien rijkelijk uitzaaien.


Omdat het hier soms lijkt alsof vrouwlief alles wat in de tuin in bloei komt in huis wil zetten, hebben we daar een oplossing voor bedacht, namelijk onze pluktuin.

Dit jaar heb ik me dan ook wat meer beziggehouden met de keuze van de bloemen van de pluktuin. Aangezien wij hier het liefst van al natuurlijke boeketten zien viel mijn oog op het aanbod van de bolster. En zodoende bestelde ik zaad van korenbloem, gele ganzebloem, tuinridderspoor, cosmos gemengd, gele schijnpapaver, turkse drakekop en blauwe kantbloem. De dahliaknollen zijn natuurlijk ook nog steeds van de partij en de zinnia's behoren ook elk jaar tot de favorieten en haalde ik net zoals een duizenblad cultivar bij den aveve. En dan heb ik ook nog lathyrus old spice van de nieuwe tuin, een mengsel op geur in wit, rose, lavendel en paars gezaaid en goudsbloemen en een massa zonnebloemen.

Volgens mij gaat vrouwlief heel content zijn, en ik dus ook ;-)

6 opmerkingen:

  1. Daar zou ik ook meer dan content mee zijn. Ik noteer alvast de bloemen voor hier tussen mijn heesters te zaaien. Bedankt.
    Vandaag is mijn eerste pioenroos open gegaan, ik wilde ze zo graag afknippen en binnen zetten ( vrouwentrekje ) maar dat wilde ik die bloem nu ook weer niet aandoen, ze staat er zo prachtig en trots als enige te stralen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zijn dat zaden die je nu pas zaait, natuurlijk-rijk? Ik heb ook al het één en ander op één van de groentebedden gezaaid om te plukken, maar tot nog toe komt het niet boven èn is het nogal moeilijk om gewenste en ongewenste bloemen/(on)kruiden uit elkaar te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @mama Ilse; voor tussen de heesters? het moet er in ieder geval wel goed zonnig zijn, en wat lees ik daar over vrouwentrekje, misschien moet ik die uitnodiging toch maar terug inslikken voor je hier met emmer en schaar afkomt ;-)
    @onder de appelboom; de zaden zijn zo'n maand geleden al gezaaid en er staan toch al sprietjes op van enkele centimeter, dat komt ook wel doordat ze extra water kregen, anders zou het niet veel gedaan hebben peins ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je zou juffertje in het groen eens moeten zaaien, die geeft mooie bloempjes en mooie zaaddozen en als je er een paar laat drogen heb je weer zaad voor volgend jaar, en om weg te geven

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @hare majesteit; bedankt voor de tip, ooit heb ik die ook wel eens gezaaid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen