vrijdag 18 december 2009

vlinder-of spinnen- of insecten-huisjes


Om veel vlinders in de tuin te lokken moeten uiteraard planten gezet worden die gul zijn met nectar zoals de vlinderstruik (aanwezig), beemdkroon, hemelsleutel (aanwezig), grote kattestaart (aanwezig), echte valeriaan, koninginnekruid, lavendel (aanwezig), blauwe knoop (aanwezig), ijzerhard (aanwezig), marjolijn (aanwezig), kattekruid (aanwezig), ... .
Maar ook waardeplanten voor de rupsen zijn nodig zoals koolsoorten en andere kruisbloemigen zoals damastbloem en koolzaad, oost-indische kers (aanwezig), look-zonder-look(aanwezig), pinksterbloem, judaspenning(aanwezig), brandnetels (aanwezig).

Maar er zijn nog meer voorwaarden die het voor vlinders aantrekkelijker maken om een tuin aan te doen. Vlinders houden van een zonnige plekje waar de wind niet al te veel kans krijgt en met de nodige beschutting.
Ze verkiezen een gevarieerde begroeiing met veel structuurvariatie. Met bomen, struiken, klimplanten, hagen en heggen geef je structuur aan je tuin.
Binnen enkele jaren hoop ik dan ook dat mijn heg hier een serieuze stimulans kan geven.

Maar de nodige overwinteringsplekjes voor eitjes, rupsen, poppen of volwassen vlinders zijn ook nodig. Ze houden zich graag op onder oude bladeren (laat die dus liggen!), in de grond (dus niet te veel omwoelen), holle bomen, klimop, schuurtjes, zolders en houtstapels.
In mijn kippenhok heb ik al 2 vlinders ontdekt!
Er zijn tegenwoordig zelfs vlinderoverwinteringskastjes te koop, al is het nut daarvan bediscussieerbaar. Door de verticale sleuven kunnen vlinders een ongestoord rustplekje opzoeken voor de nacht en voor de winter. In praktijk blijkt dat voornamelijk spinnen en allerhande kleine insecten de weg naar de vlinderkasten vinden, maar dat je er zelden een vlinder in ziet.

In ieder geval heb ik een creatief vrouwtje die voor mij deze huisjes heeft gemaakt.
En als ze dan niet nuttig zijn dan zijn ze toch heel erg mooi.

1 opmerking:

  1. Bijzonder mooi!
    Als vlinder zou ik me geen mooier huisje kunnen inbeelden.

    BeantwoordenVerwijderen